Aglomeracja Kalisko-Ostrowska dołączyła do programu Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju „Prosto i kropka”. To oznacza maksymalne uproszczenie języka urzędowego i całej komunikacji na linii interesant – urzędnik, ale też między pracownikami urzędu i innych instytucji. W dniu 31 maja 2019 roku w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju w Warszawie gościli prezydent Kalisza Krystian Kinastowski, który jest jednocześnie prezesem zarządu Stowarzyszenia Aglomeracja Kalisko-Ostrowska oraz Ewa Milewska, Dyrektor Biura. Krystian Kinastowski podpisał w imieniu 24 samorządów AKO deklarację na rzecz prostej komunikacji. Ze strony ministerstwa dokument podpisała wiceminister Andżelika Możdżanowska.
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zabiega o to, by urzędy i instytucje publiczne w całym kraju upraszczały język w komunikacji z interesantami, z mieszkańcami samorządów i przedsiębiorcami. Prezes Krystian Kinastowski w imieniu całej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej został zaproszony do gmachu ministerstwa w Warszawie, by podpisać deklarację w tej sprawie. Podpisanie deklaracji oznacza, że instytucje przystępujące do porozumienia zobowiązują się do propagowania idei prostego języka w swoich instytucjach, ale też wśród osób, z którymi współpracują. To także wprowadzanie rozwiązań zgodnych z ideą prostego języka oraz chęć tworzenia standardów językowych i zachęcanie pracowników do ich stosowania. Deklaracja ma na celu nie tylko wprowadzić rozwiązania, które mają ułatwić odbiór komunikatów to także podejmowanie próby uwrażliwienia pracowników na potrzeby innych – bez względu na wiek, poziom niepełnosprawności czy poziom wykształcenia.
– Jesteśmy jednym z niewielu przypadków w skali kraju, w którym rozwiązania „Prosto i Kropka” będziemy wprowadzać w aż tak szerokim zakresie, bo dotyczy to 24 samorządów całej Aglomeracji. Prosta komunikacja ma być kolejnym elementem, który łączy nasze gminy i tworzy dobrą markę, wzór dla innych płynący z AKO na całą Wielkopolskę i kraj – powiedziała Ewa Milewska, Dyrektor Biura SAKO.
– Język i sposób komunikacji jest jedną z najważniejszych spraw w pracy samorządu, bo może być on dobrą wizytówką urzędu, jest pierwszą linią kontaktu z mieszkańcami, ale może być też utrudnieniem. Dlatego tak ważne jest, by samorząd – od najwyższych władz aż po każdego, pojedynczego urzędnika – stosował język zrozumiały, ułatwiający zrozumienie zawiłości prawnych czy procedur urzędowych. Dla mnie osobiście prosty język w urzędzie to jest element, który tworzy przyjazny i nowoczesny Kalisz, nowoczesną Aglomerację Kalisko-Ostrowską, mówi prezydent Krystian Kinastowski, prezes zarządu Stowarzyszenia Aglomeracja Kalisko-Ostrowska.
Wiceminister Andżelika Możdżanowska, wyjaśniła jak będzie wyglądało wprowadzanie standardów „Prosto i Kropka”, oraz o kolejnych wspólnych projektach ministerstwa przeprowadzanych z Kaliszem i Aglomeracją Kalisko-Ostrowską.
– Gdy w ministerstwie podpiszemy list intencyjny my przeszkolimy tych urzędników, którzy będą sobie tego życzyli. Prostota jest szczytem wyrafinowania i to jest główny przekaz tego rozwiązania, ale podejmujemy jeszcze kolejny krok. W Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju podjęliśmy działanie „Sprawdź swój eksperymentalny projekt”. Kiedy rozmawialiśmy z panem prezydentem Krystianem Kinastowskim o wszelkich inicjatywach pisania projektów unijnych, skorzystania z wsparcia, właśnie wyszliśmy z inicjatywą, żeby wspólnie takich urzędników przeszkolili do wspierania przedsiębiorców u was w Aglomeracji, czyli pomoc i sprawdzenie tych warunków formalnych we wnioskowaniu np. w ramach projektów innowacyjności – powiedziała Andżelika Możdżanowska.
Działania “Prosto i kropka” to kampania edukacyjna, której celem jest usprawnienie komunikacji pisemnej Funduszy Europejskich, tak by więcej osób mogło sięgać po Fundusze Europejskie, a ich realizacja była sprawniejsza.
Celem programu „Prosto i kropka” jest wprowadzenie łatwiejszego języka w urzędach tak aby był on logiczny i dostosowany do potrzeb odbiorcy.
Pamiętajmy! Prosty język oszczędza czas i pieniądze.
Potrzebujemy prostszego języka. Polszczyzna urzędowa jest anachroniczna – nie radzi sobie w epoce kultury informacji. Teksty urzędowe przypominają teksty literackie. Są długie, rozwlekłe i bardzo często nie zrozumiałe.
Teksty urzędowe wymagają od czytelnika skupienia i przygotowania. Tymczasem dziś jesteśmy przytłoczeni informacjami. Czasem mamy kilka minut na lekturę pisma i podjęcie decyzji, która może mieć poważne konsekwencje.
Jakie korzyści da nam prosty język?
-Komunikacja z urzędami przestanie nam zajmować sporo czasu.
– Zmieni się relacja: władza-obywatele
-Zyskają też same urzędy i urzędnicy, ponieważ teksty będą krótsze (oszczędność papieru) i skuteczniejsze (mniej powracających spraw).
– Zmiana komunikacji poprawi wizerunek państwowych instytucji.
Informacja o spotkaniu Prosto i kropka w październiku 2020 r.
Łatwiejsza komunikacja z urzędem, jasne i zrozumiałe pisma i decyzje, prosty dostęp do ważnych informacji, które dotyczą nas wszystkich. Takie cele postawiły przed sobą samorządy, które tworzą Aglomerację Kalisko-Ostrowską. AKO wdraża standardy językowe „Prosto i Kropka” promowane przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. W środę kaliskim ratuszu odbyło się pierwsze spotkanie w tej sprawie, połączone z praktycznymi warsztatami prowadzonymi przez specjalistów z ministerstwa.
Pisma urzędowe bywają skomplikowane i trudne w odbiorze, wie to każdy, kto miał kiedykolwiek do czynienia z instytucjami publicznymi. A wcale nie musi tak być. Każdą sprawę, którą można opisać, można opisać prosto. Stąd idea Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, by język stosowany w urzędach maksymalnie upraszczać, czynić go przyjaznym i łatwo przystępnym.
Przebić się przez szum medialny
Odbiór współczesnych mediów, komunikatów informacyjnych czy reklamowych zmienia się. Odbiorcy, w tym mieszkańcy Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej są silnie stymulowani treścią przekazywaną w mediach tradycyjnych i w internecie, a to powoduje, że odbiór tych przekazów często jest niedokładny, powierzchowny, nietrwały. Im treść trudniejsza w odbiorze, tym mniej zostaje jej w pamięci odbiorcy. Konkurowanie o uwagę odbiorcy nie dotyczy tylko firm komercyjnych czy mediów, ale również instytucji publicznych. Bowiem na odbiór treści nie ma znaczenia statut nadawcy ani jego intencja, a przede wszystkim atrakcyjność i łatwość w przyswojeniu danego komunikatu.
Przez lata wytworzył się specyficzny styl języka, język urzędowy. Zdania wielokrotnie złożone, nie wyjaśniane tzw. profesjonalizmy, treści nasycone imiesłowami i tekst nieczytelny graficznie – tak często wyglądają pisma, które interesanci otrzymują od różnych urzędów. Ten specyficzny, trudny język na pewno nie ułatwia przebicia się z przekazem przez szum medialny.
Najwięksi w Polsce
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju z najlepszymi językoznawcami i prawnikami w Polsce opracowali standardy, które optymalnie upraszczają język urzędowy przy zachowaniu ich powagi i zgodności z prawem. Standardy te dotyczą kilku form komunikacji: pism urzędowych spersonalizowanych, komunikatów i obwieszczeń publikowanych w prasie czy Internecie, pism wewnątrz urzędowych i treści w mediach społecznościowych. Te rozwiązania stosuje z powodzeniem już 28 instytucji w Polsce. W tym są urzędy skarbowe, ZUS, samorządy, banki, a nawet Kancelaria Prezydenta.
Na mocy porozumienia podpisanego w maju przez Krystiana Kinastowskiego, prezesa Stowarzyszenia Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej z ówczesną wiceminister inwestycji Andżeliką Możdżanowską, Aglomeracja przystąpiła do prac nad „Prosto i Kropka”. W związku z tym jesteśmy największą organizacją, która w sposób zbiorczy wprowadza tę ideę na poziomie tak wielu urzędów.
Wczoraj w kaliskim ratuszu odbyło się pierwsze spotkanie samorządowców AKO z przedstawicielami ministerstwa w tej sprawie. Były to warsztaty językowe połączone z wyznaczeniem sobie harmonogramu działań na przyszłość. Samorządy wyznaczą koordynatorów, którzy wspólnie będą pracować nad standardami językowymi dla wszystkich naszych urzędów, w oparciu o porady specjalistów. Te osoby będą odpowiedzialne za proces upraszczania języka w ich jednostkach samorządu terytorialnego.
Informacja o spotkaniu Prosto i kropka w styczniu 2020 r.
W dniu 30 stycznia 2020 r. odbyło się kolejne spotkanie sygnatariuszy Deklaracji Prostego Języka. Spotkanie pod hasłem „Dostępnie czyli prosto. I kropka.” odbyło się w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Uroczystego otwarcia spotkania oraz wręczenia deklaracji dokonała Małgorzata Jarosińska-Jedynak – Minister Funduszy i Polityki Regionalnej. W programie spotkania znalazły się wystąpienia sygnatariuszy prostego języka w urzędach, m.in. przedstawicieli Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Narodowego Funduszu Zdrowia czy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. W swoich wystąpieniach udowodnili, że prosty język wzmacnia przejrzystość i pomaga zapewnić komunikację dostępną dla wszystkich, w tym dla osób ze szczególnymi potrzebami.
W spotkaniu wzięła udział m.in. Ewa Milewska, Dyrektor Biura Stowarzyszenia Aglomeracja Kalisko-Ostrowska.
Spotkanie “Prosto i kropka” – 06.12.2021 r.
W ramach zawartej umowy z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu dotyczącej wdrażania zasad prostego języka w urzędach – Członków Stowarzyszenia Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej oraz Biura Stowarzyszenia, w dniu 06 grudnia 2021 w Villi Calisia w Kaliszu odbyło się pierwsze spotkanie z zespołem językoznawców pod kierownictwem prof. Jarosława Liberka z UAM.
Na spotkaniu obecni byli prof. Jarosław Liberek, dr hab. Karolina Ruta-Korytowska oraz delegacja Biura Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa koordynującego projekt upraszczania języka urzędowego w Urzędzie Miasta Poznania oraz Włodarze Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej i koordynatorzy prostego języka w urzędach Członków AKO.
Pani Beata Skrzypczak i pani Anna Kołtek z UMP omówiły krótko doświadczenia i działania podjęte w poznańskim urzędzie oraz plany na przyszłość. Następnie prof. J. Liberek i dr hab. Karolina Ruta-Korytowska wygłosili wykład nt. idei „plain language” i zasad prostej komunikacji. W ramach projektu będą tworzone nowe standardy językowe, przede wszystkim upraszczanie pism w postępowaniu administracyjnym, które ułatwią kontakt z mieszkańcami.
Views: 176