Tańsze bilety czy więcej połączeń? I jedno i drugie – mówią pasażerowie

Nie będzie funkcjonalnej i przyjaznej ludziom komunikacji zbiorowej bez wsłuchania się w ich oczekiwania i potrzeby. Bo to przecież mieszkańcy Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej korzystają z komunikacji publicznej, dokładając się każdym kupionym biletem do budżetu spółek przewozowych. Dlatego przy opracowywaniu Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) prowadzimy dialog z mieszkańcami. Konsultujemy się  z nimi również w internecie.

1 1024x528 - Tańsze bilety czy więcej połączeń? I jedno i drugie – mówią pasażerowie

Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej opracowujemy wspólnie z przedstawicielami wszystkich 24 samorządów Aglomeracji. O przyszłości komunikacji publicznej w naszych gminach wypowiadają się specjaliści z zakresu komunikacji i drogownictwa, samorządowcy, którzy decydują o podziale środków finansowych na modernizację taboru czy unowocześnienie infrastruktury. Kluczową rolę w powstawaniu tego dokumentu mają też mieszkańcy. O swoich oczekiwaniach wypowiadają się m.in. w ramach Paneli Obywatelskich PE4Trans, ale chętnie dyskutują o tym również w internecie. Postanowiliśmy wykorzystać to narzędzie, do bezpośredniej wymiany myśli i pomysłów.

Na początek na oficjalnym fanpage Stowarzyszenia Aglomeracja Kalisko-Ostrowska utworzyliśmy ankietę, w której pytaliśmy o to, co przekona mieszkańców do częstszego korzystania z komunikacji publicznej? Podaliśmy dwie opcje wyboru: tańsze bilety lub więcej linii i przystanków autobusowych.

W ankiecie głos oddało prawie 1300 osób, internautów z terenu całej Aglomeracji. Wyniki były wyrównane:

  1. Więcej połączeń, przystanków 55% odpowiedzi (702 głosy)
  2. Tańsze bilety 45% odpowiedzi (565 głosy)

Z ankiety wynika zatem, że funkcjonalność  komunikacji jest najważniejsza. Jeśli mapa przystanków jest dość gęsta i pokrywa się z naturalnymi szlakami, którymi poruszają się ludzie, to mieszkańcy chętniej będą korzystać np. z autobusów.  Analogicznie rzecz wygląda w przypadku liczby i częstotliwości połączeń. Musi ona być dostosowana do zwyczajów i potrzeb ludzi. Rano i po południu, w godzinach szczytu zapotrzebowanie na komunikację publiczną jest wyższa niż w innych porach. Część mieszkańców zrezygnuje z własnego transportu, jeśli będzie mieć pewność, że autobusem dojedzie dość szybko do pracy czy szkoły.

45% ankietowanych oceniło, że to tańsze bilety są dla nich najważniejsze.  Dla osób, które regularnie korzystają z komunikacji publicznej cena  jest istotna. Mniejsza cena czy bezpłatność komunikacji to dla nich duże odciążenie domowego budżetu. Jednak do rozstrzygnięcia pozostaje to ile osób jest wstanie zrezygnować z auta na rzecz autobusu z powodu  obniżki cen biletów czy zniesienia takich opłat.

Biorąc pod uwagę wyniki ankiety, nasuwa się wniosek, że cena biletu i funkcjonalność komunikacji skutecznie przyciągać nowych pasażerów, ale tylko wtedy, kiedy idą w parze. Gdy oba te warunki są spełnione.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support