Jak przekonywać do transportu publicznego? M.in. o tym debatowaliśmy w ramach PE4Trans

Transport publiczny w Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej staje się coraz bardziej nowoczesny i funkcjonalny. Z jednej strony jest to skutek dużych inwestycji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, z drugiej zaś trendów europejskich i wymogów Unii Europejskich. Komunikacją publiczną jeździ się coraz lepiej, ale jak sprawić, by więcej osób przesiadało się z własnych „czterech kółek” do publicznego autobusu? O tym wczoraj rozmawiali mieszkańcy Aglomeracji, przedstawiciele samorządów i specjaliści z zakresu transportu publicznego.

Stowarzyszenie Aglomeracja Kalisko-Ostrowska uczestniczy w kilkuletnim i międzynarodowym projekcie PE4Trans. Razem z partnerami z Niemiec, Hiszpanii, Grecji i Wielkiej Brytanii samorządowcy z naszej Aglomeracji prowadzą cykl paneli obywatelskich i działań badawczych, na których wypracują wytyczne dla inwestycji w transport publiczny naszych miast i gmin na najbliższe lata.

– Chcemy przede wszystkim posłuchać głosu mieszkańców, użytkowników komunikacji publicznej na temat transportu. Jak w ich opinii powinien on wyglądać. Jakie postulaty powinniśmy zgłosić naszym włodarzom do tego, by ten transport był przyjazny obywatelom – mówi Ewa Milewska, dyrektor Biura Stowarzyszenia Aglomeracja Kalisko-Ostrowska.

Samorządy Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej w transport w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych,  w tym w zakup ekologicznych autobusów, ich wyposażenie czy w infrastrukturę biletową zainwestowały około 140 mln złotych.   W Kaliszu postawiono np. na autobusy hybrydowe, w Ostrowie Wielkopolskim na elektryczne.   – W sposób bardzo widoczny podnosimy komfort podróżowania, bezpieczeństwo, ograniczamy emisję spalin jak i emisję hałasu. Te wszystkie decyzje na pewno wpływają na to, że być może jeszcze dzisiaj nie mamy więcej pasażerów, ale udaje nam się utrzymać ich liczbę na stałym poziomie – mówi  Mikołaj Kostka, wiceprezydent Ostrowa Wielkopolskiego.

Jakość transportu publicznego znacznie się podniosła, ale największym wyzwaniem będzie zwiększenie liczby pasażerów. W sporej części z komunikacji publicznej korzystają osoby, które w pewien sposób sytuacją finansową czy rodzinną są do tego zmuszone.

W ramach paneli obywatelskich, ten wczorajszy w restauracji KTW był już trzecim z rzędu, specjaliści i samorządowcy ustalają jak zachęcić pozostałą część społeczeństwa do przesiadania się do autobusów.  Dużą wartością jest tutaj doświadczenie zagranicznych partnerów. W tym niemieckiego powiatu Grafschaft Bentheim. – Infrastruktura rowerowa na tym obszarze jest niezwykle dobrze rozwinięta – wyjaśnia Kamila Dobek z  Poznańskiego Parku  Naukowo – Technologicznego.

Dobra infrastruktura to tylko jeden z elementów zachęcających do korzystania z ekologicznych środków transportu. Najważniejszy impuls znajduje się w naszych przyzwyczajeniach i nawykach.  – To bardzo dużo zależy od kultury danego miasta czy obszaru. Mamy w naszym projekcie P4Trans partnera z Niemiec, powiat Grafschaft Bentheim, bardzo niedaleko granicy holenderskiej. Na tym obszarze mieszkańcy zdecydowanie wolą poruszać się rowerem czy pieszo, mimo, że ten obszar jest dość rozległy – mówi Kamila Dobek.

Do 2030 roku zgodnie z przepisami Unii Europejskiej polskie samorządy muszą do 50 % taboru autobusowego muszą wymienić na ekologiczny. By jednak był on w pełni wykorzystywany samorządy muszą zachęcać mieszkańców do korzystania z publicznego transportu. Edukować, promować podróżowanie ekologiczne,  tworzyć siatkę połączeń nadążającą za potrzebami ludzi. Stowarzyszenie Aglomeracja Kalisko-Ostrowskiej w ramach P4Trans do 2020 roku przygotuje plan działań i rozwiązań w tym zakresie i rekomenduje je samorządom do realizacji.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support